Obrázky vygenerované AI: lze je využít k propagaci Vašeho podnikání?

9. 11. 2024

Nelze přehlédnout fakt, že se nacházíme v době vzestupu umělé inteligence (Artificial Intelligence). Na internetu lze dnes získat přístup zdarma (případně za určité předplatné) k řadě rozvíjejících se nástrojů, jako jsou zejména jazykové modely (tzv. chatbots), generátory obrázků a videí, či nástroje pro úpravu zvuků. Podnikatelé a ostatní tvůrci online obsahu se již postupně adaptují na současný technologický pokrok. Situace má však jeden háček, nad kterým bychom se měli při podnikatelském využití AI nástrojů zamyslet.

V České republice dosud chybí právní úprava, která by řešila práva a povinnosti při využívání AI nástrojů a výstupů z nich. Tato skutečnost dává uživatelům značnou volnost ve využití výstupů, zároveň ale panuje právní nejistota v otázce, co si tedy uživatel může při nakládání s výstupy ještě dovolit. V tomto článku se podíváme blíže na výstupy, jimiž jsou vygenerované obrázky, a na otázku, zda je lze využít k propagaci Vaší podnikatelské činnosti způsoby jako umístění na webových stránkách, zveřejnění na sociálních sítích anebo vytvoření obchodního loga. 

Hned na začátek upozorníme, že takto vygenerované obrázky nejsou Vaším autorským dílem a ani autorským dílem umělé inteligence či jejího poskytovatele. Autorem totiž může být pouze fyzická osoba, která dílo vytvořila a zatím panuje názor, že zadání tzv. promptů nelze považovat za tvůrčí činnost. Jako zadavatel pouze dáváte zadání, na základě kterého provádí tvůrčí činnost umělá inteligence. Na vygenerované obrázky se tedy neaplikují ustanovení autorského zákona a pravidla využití je třeba hledat jinde.

Při absenci konkrétní právní úpravy by si uživatelé měli tedy nastudovat smlouvy, na základě nichž užívají software generující obrázky, a také všechny ostatní podmínky užívání poskytovatele softwaru. Zde si poskytovatel vytyčí limity používání výstupů z jeho softwaru. Podmínky jednotlivých uživatelů se budou lišit, ale lze shrnout, že propagaci k obchodním účelům zpravidla umožňují a naopak problematickou bude např. propagace politických názorů. Poskytovatelé zpravidla požadují citaci obrázků, aby bylo zřejmé, že obrázek nevytvořil uživatel ale software poskytovatele.

Doporučujeme však vyvarovat se využití umělé inteligence k tvorbě Vašeho loga či jiných grafických výstupů, jež zamýšlíte mít zcela exkluzivní – tedy pro situace, v nichž počítáte s tím, že se daným výstupem budete moct prezentovat na svých stránkách / sociálních sítích pouze Vy a nikdo jiný. Jak uvádíme výše, výstupy z umělé inteligence nejsou autorskými díly a proto se ani na ně nevztahuje žádná ochrana před využitím třetími osobami, což bylo judikováno Městským soudem v Praze. Je tedy zcela možné, že obrázek vygenerovaný na základě Vašich promptů a následně umístěný na Vašich webových stránkách brzy uvidíte i na stránkách Vaší konkurence. Stejně tak doporučujeme nezadávat jako prompty jakékoliv citlivé údaje, neboť tyto údaje již zůstanou v databázi umělé inteligence a bude k nim mít přístup neznámé množství cizích osob. To představuje riziko zejména při využití jazykových modelů. 

Jako závěr lze tedy uvést, že obrázky vygenerované umělou inteligencí je možné využít k propagaci Vaší podnikatelské činnosti, ale je třeba mít na zřeteli podmínky poskytovatele softwaru a neomezenou přístupnost třetích osob.